Tatiana si dobře pamatuje časy, kdy lidé neměli velký výběr v tom, co si obléknou, a spoustu oblečení dědily. Ani ona nebyla výjimkou. Šicí stroj měla v té době jen její babička, byl šlapací a měl zvuk, který věděl dítě snadno uspat. Dnes je Tatiana leporel součástí úspěšné české značky oblečení Freel, kterou si oblíbili mnozí Slováci. Poznejte její příběh i vy.
Tatiana leporel je součástí úspěšné české značky oblečení Freel, kterou si oblíbili mnozí Slováci
10 FOTOGRAFIÍ
Tatiana leporel je součástí úspěšné české značky oblečení Freel, kterou si oblíbili mnozí Slováci
ZDROJ freely
Tatiana leporel je součástí úspěšné české značky oblečení Freel, kterou si oblíbili mnozí Slováci
Tatiana leporel je součástí úspěšné české značky oblečení Freel, kterou si oblíbili mnozí Slováci
šaty Friends
Šaty Cuz I feel
+5 FOTOGRAFIÍ
vedlejší láska
„Freel vznikl spontánně. Kamarád uvažoval o vlastní značce oblečení a já měla zkušenosti s marketingem, tak jsem navrhla, že mu s tím ze začátku pomůžu, „začíná vyprávění Tatiana. Během let se však situace změnila a po večerech kreslí šikovná Slovenka návrhy, vybírá látky, odepisuje zákazníkům, vyrábí bannery či aktualizuje e-shop. „Zní to šíleně, ale přesto toto není moje hlavní práce. Freel je spíše vedlejší láska. „
Přes množství práce Tatiana tvrdí, že pustit se do výroby oblečení pod vlastní značkou není až tak náročné. „Je třeba mít jasnou představu o tom, jak má vypadat, co má představovat a komu jej chcete nabízet,“ prozrazuje. V případě značky Freel byla vize jasná už od začátku – lidé se měli cítit pohodlně a svobodně. Právě proto se v názvu spojily slova free a feel.
Náš zákazník, náš pán
První designy reprezentovaly lidí, kteří jsou svobodní, mladí, aktivní, milují přírodu, sport, turistiku a lezení po skalách. „Velmi rychle se však ukázalo, že naše cílová skupina je i jinde než jen na skalách a naši zákazníci chtějí víc než jen oblečení na ven. A tak jsme se přizpůsobili, „vysvětluje Tatiana. Ačkoliv podstata zůstala nezměněna, dnes se se značkou může ztotožnit mnohem více „bublin“ lidí. Pohodlně se přece chtějí cítit všichni. Důkazem je první ušitý kousek ve Freel – tmavomodrá mikina Adventurer s prodlouženými rukávy s otvorem na palec. V nabídce ji najdeš stále a boduje iu lidí, kteří po skalách Neloze.
„Najít vhodné materiály může být výzva, pokud vám záleží na kvalitě a udržitelnosti. Naštěstí žijeme v Evropě a kvalitní certifikované materiály se zde dají sehnat. Akorát si na ně často třeba počkat, „popisuje projektová manažerka Tatiana. Freel představuje minimalistické designy s propracovanými detaily, ale platí, že jsou jednoduché a vymýšlet mnoho netřeba. Stačí prý poslouchat lidi, kteří obvykle rádi povídají, a řeknou, jaký kus oblečení by potřebovali, v jaké barvě a jako přizpůsoben. „Toto je asi nejtěžší. Musíte vědět lidem nabídnout to, co si žádají, a ne to, co se líbí designérovi nebo majiteli značky. „
Online prodej jako nezbytnost
Během uplynulých měsíců se ukázalo, že pro obchody je velmi podstatné mít svůj e-shop. „Největším plusem jsou nízké náklady a dostupnost pro zákazníka. E-shop je otevřený nonstop z každého konce planety, „říká Tatiana leporel. E-shop si založili na platformě Shoptet, díky níž si může vytvořit vlastní obchod kdokoliv i bez programátora během několika hodin či dnů. Spustit ho je jednoduché, ale Tatiana připomíná, že ne všechno bylo tip-top hned na začátku. Mnoho věcí upravovali za pochodu, měnily nastavení, velikost fotek, bannery, popisy a doplňovaly produkty. „E-shop není hotový nikdy, stále se vyvíjí a zkoušíme nová vylepšení. Jelikož Shoptet jich má skutečně mnoho, je si z čeho vybírat. „Jde však o velmi intuitivní platformu, v níž se rychle zorientujete.
Ačkoliv jsou lidé, kteří dají přednost řešení na míru, Tatiana si myslí, že ve většině případů je to jen proto, aby získali pocit odlišnosti. „Zapomínají na to, že e-shop musí být v první řadě uživatelsky přijatelný, protože pokud se zákazník neví zorientovat, rychle odejde.“ Řešení na míru z grafické stránky si však můžete dát udělat i na Shoptete. „Je zbytečné platit desetitisíce za jedinečné řešení, které budete muset tak či onak upravovat, neboť vývoj jde rychle dopředu. Shoptet na tyto změny reaguje prakticky okamžitě, „doporučuje.